Najczęstsze pytania i odpowiedzi

Print Media > Najczęstsze pytania i odpowiedzi

Pomożemy Ci we wszystkim, co wiąże się z drukiem

Słuchamy naszych klientów i wiemy, co najczęściej ich nurtuje. Dlatego wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom, zebraliśmy powtarzające się pytania i udzieliliśmy na nie odpowiedzi.

Print Media ARC

Najczęstsze pytania
i odpowiedzi

Jak wygląda proces naświetlania płyt?

Prace powinny być przygotowywane przez klienta w rozdzielczości 300 dpi. Standardowo płyty CTP są naświetlane w liniaturze 150 lpi przy rozdzielczości 2400 dpi.

Nasze studio wykonuje impozycję z poprawnie przygotowanych plików PDF

Jakie formaty plików przyjmujemy?

Pliki zamknięte (zalecane)


Pliki do naświetleń powinny być w formacie kompozytowego pliku postscriptowego (pliki postcriptowe tworzymy poprzez drukowanie do pliku inaczej nazywane plikowaniem). Nie należy używać starszych sterowników, które potrafią przygotować wyłącznie postscript level 1 w separacjach. Pliki postscriptowe – przygotowane przez zewnętrzne studio – do bezpośredniego naświetlenia powinny uwzględniać techniczne parametry maszyny drukarskiej jak i format zadruku. Powinny również posiadać wszystkie wymagane elementy kontrolne i znaczniki. W przypadku generowania pliku postscriptowego z aplikacji takich Indesign, Ilustrator, Page Maker czy Qurak, należy wybrać alternatywą opcję drukowania dokumentu poprzez zapisanie go w języku PostScript pliku PS. Plik taki można potem wydrukować na innym urządzeniu. Rozmiar pliku PostScript jest na ogół większy niż oryginalnego dokumentu, ponieważ osadzane są w nim obrazki i czcionki.

Pliki otwarte (niezalecane) !!!

Pliki otwarte przygotowane w programach graficznych wymagały będą przetworzenia do postscriptu. Przetwarzanie otwartych plików może spowodować niespodziewane błędy w treści publikacji, co wydłuży czas i spowoduje dodatkowe koszty przy przygotowaniu płyt offsetowych.

Jak zapisywać pliki?

Gdy w pracy występuje grafika, która kończy się równo z krawędzią strony (tzw. grafika na spad), należy dodać 5 mm spadu. Zaleca się również dodanie znaczników cięcia, w szczególności, gdy praca zapisana będzie w formacie, który nie określa obszaru strony rozdzielczość bitmap, powinna zawierać się między 250 dpi a 350 dpi (rozdzielczość niższa niż 250 dpi może niekorzystnie wpłynąć na jakość drukowanych obiektów, a ta powyżej 350 dpi nie powoduje poprawy jakości, niepotrzebnie natomiast zwiększa rozmiar pliku), nie należy stosować kolorów RGB (w przypadku dostarczenia pracy zawierającej kolory RGB, końcowy wydruk może być niezgodny z oczekiwaniami klienta). Jeżeli w pracy używamy tekstu w kolorze czarnym, należy zwrócić uwagę na to, żeby kolor czcionki był tylko 100% K, bez żadnych innych domieszek. Nie rasteryzuj tekstów! Teksty powinny być zapisane jako teksty lub krzywe, teksty zapisane jako grafika wyjdą w druku niewyraźne i poszarpane. Teksty w kontrze powinny mieć rozmiar od 10 pkt. Umieszczenie mniejszych tekstów może spowodować nieczytelność wyrazów. PrintMedia ARC ul.Jodłowa 4 KIEKRZ 1 przypadku kolorowego druku przy użyciu standardowej triady (CMYK) nie należy stosować innej palety kolorów niż CMYK (euroskala) lub greyscale - wszystkie kolory Pantone® powinny zostać przekonwertowane do CMYK, w przypadku dokumentu wielostronicowego (typu książka, katalog itp.) kolejne strony dokumentu powinny być dostarczone w jednym pliku (np. PDF) jedna po drugiej. W przypadku bardziej złożonych dokumentów (np. gdy okładka ma w nietypowy sposób łamane skrzydełka lub gruby grzbiet) należy dostarczyć gotowe składki.

Jak unikać problemów?

Aby uniknąć problemów podczas druku z plików PDF, należy bezwzględnie zastosować następujące reguły: teksty zamienić na krzywe, zachować jak największą spójność stosowanych przestrzeni kolorystycznych (unikać jednoczesnego stosowania przestrzeni CMYK do jednych obiektów, a RGB do innych, w tym samym dokumencie), prace nie powinny zawierać podłączonych profili kolorystycznych, gdyż mogą powstać przekłamania kolorystyczne, które mogą objawiać się np. emulacją bieli na elementach, na których kolor jest zadeklarowany jako biały (zarówno w przypadku bitmap, jak i wektorów), zdefiniować spady, ze znacznikami cięcia. Pliki PDF zapisuj zawsze w wersji nie wyższej niż PDF 1.5.

Prawidłowo przygotowany CDR powinien spełniać poniższe warunki. Wszystkie elementy w pracy powinny być zdefiniowane tylko w jednym z modeli kolorów (CMYK), można dodatkowo stosować kolory Pantone. Nie należy wklejać obiektów do pracy metodą "Copy&Paste", znacznie bardziej bezpieczna jest metoda importowania grafiki, należy unikać specjalnych efektów takich jak cienie, wypełnienie teksturami, wypełnienia renderowane, przeźroczystość, maska kolorów na mapach bitowych itp. W szczególności zastosowanie wielu efektów do jednego obiektu może spowodować nieprzewidziane rezultaty na wydruku - w momencie drukowania efekty te muszą zostać przekonwertowane do formy możliwej do zapisania w jednym z formatów obsługiwanych przez urządzenie drukujące (PostScript, PDF), a wtedy często powstają różnice pomiędzy tym, co widać na ekranie a tym, co uzyskujemy na wydruku. Wszystkie teksty zamieniamy na krzywe. Niestety nie ma możliwości załączenia fontów wewnątrz dokumentu CDR. W przypadku umieszczania bitmap, które są wycinane (np. przy pomocy programu Adobe Photoshop), należy zapisać je do formatu TIFF, gdyż plik z pracą będzie mniejszy i szybciej będzie postępował proces generowania RIP.

Masz dodatkowe pytania?
Napisz do nas!

Kontakt